סיפור המייסדים
להיות יזם חינוכי וההרפתקאה של Eureka World
לפני ארבע שנים, בעודי יושב עם שבתאי, שותפי, על ערמת קלמנטינות, נולדה היוזמה – הכנסת הלמידה מבוססת עולמות וירטואליים (סביבות תלת ממדיות המשלבות יצירה קהילה וחוקי מסחר – EDU 3D3C) למערכת החינוך, כבסיס למגוון רחב של תפיסות פדגוגיות וככלי לפיתוח מיומנויות מגוונות אצל התלמידים.
אני הייתי לאחר סגירת מיזם אחר שהייתי שותף לו ושבתאי היה בשלב של שינוי מקצועי ויציאה מעולם בימוי הטלוויזיה והאתגר החינוכי אצל ילדים ובני נוער אתגר את שנינו כשדה בו נרצה לפעול. ידענו ששימוש במשחקי תלת ממד מרובי משתתפים זו שפתם של הילדים והצעירים או בעצם שפתו של רוב הציבור במאה ה21 אך יתרה מכך זו הדרך המהירה לשיפור מיומנויות למידה, תרגול יזמות וקבלת החלטות, שיפור מיומנויות חברתיות ופיתוח כישורים טכנולוגיים שבוגרי מערכת החינוך כה זקוקים להם כיום. הכרתי היטב את עולם ההדרכה הארגוני, את מערך ההדרכה הצה"לי, את החינוך הבלתי פורמאלי במתנסים ובתנועות הנוער ואת חווית ה"סטארט אפ" הישראלי, אבל תמיד שמרתי מרחק ממערכת החינוך המסודרת, מהכניסה לקודש הקודשים – לתוך בתי הספר. הבירוקרטיה נראתה אין סופית, חסמי האישורים נראו מפחידים והמערכת עייפה ומנוונת.
הצצנו לתוך מערכת החינוך ונפגענו.. פגשנו מנהלת מיוחדת, אסתי, מבית ספר "נופים" אשר הכריזה בפשטות – "אתם תחלמו אני אאפשר" ומיד חיברה אותנו ליעל – המורה הבלתי נלאית שקפצה למשימה – יאללה לומדים דברים חדשים. באותו היום החל מסע מופלא של חלומות – הצבת מטרות שנראות בלתי אפשריות – התמודדויות, הצלחות וכישלונות – לילות ללא שינה – הגשמות - חלומות…. בתוך מערכת החינוך. בואו נפתח משחק עם ילדי כיתות ו' שכל בית הספר ישחק בו וכך נולד פרויקט יום ירושלים. בואו נבנה סביבה משותפת ל10 בתי ספר ו170 תלמידים – ואז נולדה חיפה וירטואלית. תראו איך ניתן לפעול עבור החינוך המיוחד ולנוער אוטיסטי, בואו נבנה תכנית לשילוב של קהילות יהודיות בארץ ובחו"ל כך נולדה תכנית "קדימה", תלמידים מלמדים תלמידים ופרויקטים רב דוריים…
מסע ברכבת הרים מטורפת
המסע של EurekWorld הוא מסע ברכבת הרים מטורפת אשר חושף בפנינו אנשי חינוך השמחים לאתגרים ומעוניינים לבצע שינויים, אנשי חינוך שהניצוץ בוקע מן העיניים ניצוץ של סקרנות ועשיה, מורים ומחנכים אשר משתוקקים להדליק את הניצוץ בעיני הילדים ומוכנים להשקיע את המאמץ הנוסף בדרך. בנבכי המערכת מצאנו מפות אוצר שונות (למידה משמעותית, פריצת גבולות הכיתה, מיומנויות הלומד במאה ה21, פדגוגיה מוטת עתיד) מפות אשר כמו סימנו לנו את דרך ההתקדמות ואת כיווני הפדגוגיה אליהם נרצה לפרוץ ולתרגם אותן לתוכניות מעשיות.
במעקב אחרי המפות שלנו והשבילים אותם כבשנו והבקענו מצאנו מערכת חינוך מורכבת, רבת פנים אשר לעיתים מביטה בעייפות על עוד יזם מטורלל שמעוניין לשנות את העולם, אבל מצאנו גם את הצמתים המקדמים. אותם צמתים אשר מעיזים ואומרים בואו נלך קדימה, מצאנו אותם באגף ללמידה מתוקשבת ובחממו"פ, באגף להכשרה מקצועית וברשויות המקומיות, מצאנו אותם אצל מורים ומנהלי פסגות.
בשטח אנחנו פוגשים לרוב את המורים המוכנים להתנסות ולעיתים גם להוביל שינוי. אנחנו פוגשים מנהלים שמובילים תהליכי שינוי מתמיד ומעל לכל אנחנו פוגשים מגוון עצום של תלמידים סקרנים שמוכנים להשקיע עד אין קץ בעשיה וביצירה.
ציור מחדש של הקופסאות
המסע שלנו במערכת החינוך איננו המסע על הדרך המהירה וגם לא תמיד בדרך הקלה. המסע דורש פיתולים, יציאות דרך הדלת וחזרה מסדק החלון. ציור מחדש של הקופסאות כדי שנדע ממה אנחנו יוצאים ולאן אנחנו פונים. למידה מתמדת ושינוי מתמיד שלנו כיזמים ומיזם. אבל מעל הכל מדובר במסע מרתק של תלמידים שצמאים ללמוד אחרת וצוותי מורים ומנהלים שמחפשים דרכים חדשות ללמידה במילניום השני ובעיקר שני יזמים אשר הולכים לישון עם חיוך אווילי על הפנים וקמים השכם בבוקר ליום חדש של עשיה ואתגר כי יש עוד כל כך הרבה ללמוד ולגלות, לחקור ולפתח, לשנות ולהשתנות, לצמוח ולהצמיח…ובעיקר עוד מיליון עיניים מחייכות המחכות מעבר לדלת הסתרים הבאה לגלות מה הפעם הכנו בהפתעה.
על המיזם: EurekaWorld – למידה בעולמות וירטואליים (Edu 3D3C)
EurekaWorld היא פלטפורמת עולם וירטואלי ללמידה, פלטפורמה המביאה למימוש את תפיסת הEDU 3D3C) – (Education, 3D, Community, Creation, Commerce מרחבי למידה תלת ממדיים מרובי משתתפים המשלבים יכולת יצירה של תכנים על גבי הפלטפורמה, בזמן אמת ועל ידי הקהילה לצד מנגנוני מסחר של החלפת אובייקטים, קביעת ערך לאובייקט וניהול משא ומתן. פלטפורמה זו, בעצם, מחקה בצורה המיטבית כיום את מנגנוני החברה הבסיסיים ומאפשר יצירת פעילויות חברתיות ויצרניות מורכבות.
השימוש בפלטפורמה זו מאפשר מגוון רחב של מתודולוגיות למידה הכוללות משחוק, למידה מבוססת פרויקטים ולמידה מבוססת פתרון בעיות, למידה שיתופית, הערכת עמיתים ומתודולוגיות להערכה חלופית, עבודת צוות, פיתוח אוריינות טכנולוגית שבירת גבולות הכיתה
ובית הספר, בחינה של מאפייני הגלוקליות ושימוש בכלים א-פורמליים בחינוך ועוד. מגוון המיומנויות הרב הבא לידי ביטוי מאפשר התאמה אישית לצרכי הלומד ונותן לתלמידים שונים בעלי מיומנויות שונות לבוא לידי ביטוי.
הפלטפורמה מעניקה מגוון כלים המאפשרים התפתחות מקצועית של התלמידים בתחום פיתוח משחקי מחשב קוד ורובוטיקה ומיומנויות הלומד במאה ה21 החל מגילאי בית ספר יסודי ועד לחטיבה עליונה ואף סטודנטים במכללות וזאת לצד התנסות חדשנית בתחומי הדעת השונים.
עד היום הוכשרו מעל ל150 מורים מתוך מערכת החינוך ומעל ל5000 תלמידים לעבודה על גבי הפלטפורמה הפועלים בכ60 בתי ספר שונים. בשנת הלימודים תשע"ח כ25 מורים מובילים תכניות וקבוצות תלמידים פעילות במערכת החינוך בארץ ובשתי קבוצות בחו"ל.
במסגרת תכנית החממו"פ של משרד החינוך מקודמות שלוש תכניות לימודים ייחודיות על גבי הפלטפורמה.
אז מה עושים עם עושר האפשרויות הזה?
חיפה וירטואלית
סביבה משחקית לעיר חיפה אשר פותחה על ידי תלמידים בכיתות ה-ז מעשרה בתי ספר שונים אשר עבדו במקביל בסביבת משחק אחת ופיתחו מודל של העיר חיפה.
שורדים וקיימים
תכנית למודים אשר חוקרת את נושא הקיימות ונועדה למדעים בכיתות ה-ו. התוכנית מציבה אתגרים לתלמידים ועליהם לפתור אתגרים אלו תוך שיתוף פעולה, חשיבה יצירתית ולמידת חקר.
מורים מפתחי תוכן
מספר מורים הצטרפו לקהילת מפתחי התוכן ומפתחים תכניות לימוד משלהם על גבי הפלטפורמה כמו יוון בעת העתיקה, לימוד גופי הנדסה במרחב, אומנות ילדים בשואה, לימודי אנגלית לדוברי אנגלית, בית ספר של העתיד, חינוך פיננסי ועוד…
ילדים מפתחים לילדים
אחת מגולות הכותרת של הפלטפורמה הפועלת בבתי הספר היא תכנית "יזמי התקשוב" במסגרת התכנית תלמידים ומורים מפתחים ביחד משחקים ופעילויות חינוכיות עבור בית הספר בו הם פועלים לטובת כלל ילדי בית הספר.